Foredrag

Vil du vide mere om angst?

Så læs lige med herunder

Hvorfor holder jeg disse angst foredrag?

Jeg kan huske, at både jeg selv, min familie og min omgangskreds havde en masse spørgsmål, en masse uvished, uklarhed, og forvirring omkring hvad det her egentlig gik ud på, da jeg fik diagnosen angst.

Vi kunne læse en smule på nettet og i blade, og hvor det ellers var til at finde lidt information.

Men. Informationerne var få, og stak lidt i øst og vest, så hvad skulle vi forholde os til?

Præcis derfor tager jeg ud og holder foredrag om angst. Her taler jeg bl.a. om nedenstående spørgsmål. Samtidig fortæller jeg min historie om livet med voldsom Socialangst og Panikangst, og hvordan jeg i dag lever et liv fri af angsten.
Flere af disse angst foredrag er arrangeret af psykoterapeut: Lene Brøndum Madsen.

foredrag om angst lukas enemark

” At leve et liv med angst er bestemt ikke noget jeg ønsker, hverken for dig
eller nogen anden. At leve med tanken omkring, at du aldrig slipper for at lide,
at du skal have det dårligt resten af livet. Det er modbydeligt, og er ikke
dig eller noget andet menneske værdigt. “

Herunder kan du se alle de foredrag om angst jeg deltager i. Listen vil løbende blive opdateret når nye foredrag kommer til.

FOREDRAG OM ANGST:

28. september 2022 kl. 19 – 21

FOREDRAG: ANGST HOS BØRN & UNGE

v/Psykoterapeut Lene Brøndum Madsen

Lene fortæller om børn og angst og om mulige årsager og om hjælpen til børnene. LUKAS ENEMARK, 26 år, fortæller sin historie om social fobi og panikangst og om hvordan angsten i flere år isolerede ham i hjemmet i hans teenage-år. Lukas er nu butikschef i en tøjbutik og læser til psykoterapeut – han vil hjælpe andre fri af angsten.

__________________

Arr.: Angstforeningen
 
Sted: Sct. Jørgens Gaard; Hospitalsgade 4, 6000 Kolding
 
Gratis adgang – forfriskninger kan købes, ALLE er velkomne
 
Tilmelding: Mail til info@leneikolding.dk
 
Læs mere her: Leneikolding.dk

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL:

NEJ, angst er ikke farligt. Du kan ikke dø af angst.

Dog kan det være så slemt, at du føler du er ved at blive sindssyg og at du føler du er ved at dø. Men helt rolig, det er din krops naturlige respons.

Hvorfor har jeg det så skidt?

Hvis du lider af angst, ville du kunne opleve alverdens ubehagelige kropslige reaktioner. Dette skyldes dit autonome nervesystem (den del vi ikke styrer med viljen) som tager over, fordi din krop reagerer på en situation, som den mener er farlig

Det er vigtigt at vide, at angst er en lidelse, IKKE en sygdom

Sig det højt.

ANGST ER EN LIDELSE, IKKE EN SYGDOM

En stor del af det hadler om midset, så lad mig spørge dig om en ting.

 

Har du lyst til at lide resten af dit liv?

 

Nej vel? godt! så er du allerede langt på din vej mod frihed

Er du klar til at gøre noget ved angsten? Så klik her

Der findes lige så mange veje fri af angst, som der findes grunde til, at du får angst.
Det betyder også at jeg ikke bare kan give dig et hurtigt svar på det her spørgsmål.

Men en ting der kan hjælpe til en større forståelse er ved, at stille dig selv dette spørgsmål:

Hvad sker/skete der som gør, at jeg har det sådan her lige nu?

Stil dig selv dette spørgsmål når angsten kommer (eller når det hele er faldet lidt til ro igen), og giv dig selv lov til virkelig, at reflektere over spørgsmålet.

 

MEN LUKAS, JEG HAR ANGST HELE TIDEN!!!

Hvis dette er tilfældet så prøv, at lægge mærke til hvornår din angst slem i forhold til gennemsnitsfølelesen, i løbet af dagen

Det er når du oplever, at din angst føles stærkere, du  kan stille dig selv spørgsmålet

 

PANIKANFALD:

En grundlæggende god ting at gøre under et panikanfald er, at bruge vejrtrækningsøvelser

Træk vejret ind gennem næsen på 4 slag, hold vejret 4 slag, pust ud gennem muden på 8 slag

Det kan være en frustrerende situation at stå i. En følelse af magtesløshed.

Men der er faktisk 2 ting som er ret ligetil, og som kan være med til at gøre en KÆMPE forskel

Du kan være ACCEPTERENDE og STØTTENDE, men hvad mener jeg egentlig med det?

 

ACCEPTERENDE:

Det kan være rigtig svært som pårørende, at forstå angsten og forstå hvad det er der sker. Men lad mig fortælle dig en ting. Det kan være lige så svært for personen der har angst, at forstå hvad der egentlig foregår. Derfor er det en kæmpe hjælp hvis bare du kan være accepterende over for hvordan tingende er nu og her, og så berolige dig selv med, at når du vælger at acceptere situationen, gør du det lettere for den som har angst

 
STØTTENDE:

Den eneste der ved, hvad personen med angst har brug for, er ham/hende der har angst.
Din mest fornemme opgave er, at finde ud af hvad du kan gøre for at hjælpe. Hvordan gør du så det? SPØRG!

–  Er der noget du har brug for?

– Er der noget jeg kan gøre/hjælpe med?

Måske får du et svar, måske gør du ikke. Bare husk, at begge dele er helt okay. Du hjælper allerede utrolig meget bare ved det, at være accepterende og spørgende/støttende

Kan du se og mærke, at dit barn, din bror, din søster, din mor, din far, eller måske din ven/veninde har det skidt og har brug for hjælp, Men, Hver gang du konfrontere dem med det, så møder du modstand?

Hvis du for et øjeblik – bare et lille øjeblik – skal være helt ærlig over for dig selv, Ville du så selv acceptere, hvis nogen kom og fortalte dig, at du havde det skidt og havde brug for hjælp?

Hvis dit svar er ja, så kæmpe respekt herfra.

Er dit svar nej, så kæmpe respekt også. Men, hvorfor skal den person du konfrontere bare acceptere det så?

Du kan med stor fordel skabe et sikkert sted, hvor det er okay at snakke om følelser, og hvor man ikke skal være bange for, at være forkert grundet de følelser man måtte have.
Hvordan gør du det?

FLYT FOKUS TIL DIG SELV. Fortæl om episoder fra dit liv, som har fået dig til at føle forskellige ting uden, at drage den anden person ind i det. fortæl om dig selv, åben op for dig selv.

SKAB DET SIKRE RUM!

Spørg bare løs:

Har du flere spørgsmål, eller vil du have uddybet ovenstående, så skriv endelig til

kontakt@lukasenemark.dk